söndag 30 januari 2011

"Obi-dobi-dobi-dobi-dolyckan"


En liten olycka händer så fort
Och vad hjälper det att far hade grönt ljus när den korsande bilen ändå körde?
Rätt vad det är inser vi alla tre att Ole-dolyckan bara är sekunder bort
Mor försöker med utrop förmå den andra bilen att stanna
Det hjälper föga, så just innan vi smäller ihop blundar både jag och hon
Sekunden senare står vi två bilar i korsningen nedanför lasarettet
Inte en enda krockkudde löste ut, varken i vår bil eller Hennes,
så kanske var inte smällen så stor som vi själva tyckte...?

Mor fick en sträckning i nacken,
och den andra chauffören kände av en axel
men förutom det så blev egentligen bara plåtskador den bestående effekten

Förhöjda adrenalinnivåer, mammas bortflugna glasögon
och en avbruten golv-shoppar dag är ju alla övergående effekter
Och dessutom
- när man får vara med om att bilen man sitter i kör front in i sidan på en annan
och allting går så riktigt, riktigt bra
då tar jag bara med mig historien i bagaget
och skrattar så mycket jag kan - för det får man väl?

Bilar går köpa nya, Lövångersrevyns skådespelare fick fler historier
att fylla ut lördagens föreställning med,
och jag slapp sitta bakom ratten vid min första
(och sista?) "ordentligare" krock! Värre kan det vara!


(Ang. de bortflugna glasögonen så återfanns de efter långt letande under förarsätet;
en flygtur som nog gick från mammas näsa i passagerarsätet, bak i baksätet
och sedan ner på golvet under föraren där de följde med golvmattan
nästan fram till pappas fötter - lustiga krafter egentligen när det tar tvärstopp!)

3 kommentarer:

  1. Men FY så obehagligt! Hoppas det inte blev några allvarliga whiplash-skador! Sköt om er! Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Snacka om Obi-dobi-do-lyckan...!!
    Tur att det gick bra!!

    SvaraRadera
  3. Tur att det gick bra, bilar finns det som sagt nya. Ha det bra så syns vi snart.

    SvaraRadera